YUNUS EMRE'NİN HURİ DİZESİNE MEB'DEN SANSÜR!
Talim Terbiye Kurulu, Yunus Emre'nin Lise 2 ders kitaplarında yer alan bazı dizelerini sansürledi.
Halk ozanı Yunus Emre’nin 10. sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı’nda
yer verilen ilahisindeki "Cennet cennet dedikleri/Birkaç köşkle
birkaç huri/İsteyene ver onları/Bana seni gerek seni" dörtlüğünün,
kitabın yayınevi olan Fırat Yayıncılık tarafından ’sansürlendiği’,
kitabı inceleyen Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu’nun
da sansürlenmiş hali "Şiirden beklenen kazanımları sağladığı"
görüşüyle onayladığı öğrenildi.
radikal.com.tr’nin haberine göre, Türk Edebiyatı dersinin lise
2’nci sınıflarda okutulan kitabında Yunus Emre’nin ilahi türündeki
şiirine yer verildiği, ancak Yunus’un söz konusu şiirinin 8 kıtadan
oluşmasına karşın 7 kıta olarak kitaba yansıdığı bilgisi yer
almıştı. Cemil Geçmen ve Yeliz Bursalıoğlu tarafından hazırlanan ve
Fırat Yayıncılık tarafından basılan ders kitabında şiirin, "Cennet
cennet dedikleri/Birkaç köşkle birkaç huri/İsteyene ver onları/Bana
seni gerek seni" mısralarının bulunduğu kıtası
sansürlenmişti. Konuyla ilgili soruları yanıtlayan, Fırat
Yayıncılık şirketinin sorumlusu Mukadder Güvener ise ’kitabın,
Talim Terbiye Kurulu’ndan onaylı olduğunu söyleyerek yayınevini
savunmuştu.
Edinilen bilgilere göre Yunus’un şiirinin kitapta eksik yer
almasının sebebi yayınevi. Kitabı hazırlayan Fırat Yayıncılık, söz
konusu şiirin 1 kıtasını kitaba koymazken, Milli Eğitim
Bakanlığı’nda kitapların incelendiği birim olan Talim ve Terbiye
Kurulu da kitabı bu haliyle onayladı.
MEB ’kazanımlara’ bakmış
Bakanlık, onaylama gerekçesini, "Şiirden beklenen kazanımların, söz
konusu eksik haliyle de sağlanması" olarak gösterdi. Yunus’un ilahi
türündeki şiirinin ’Oğuz Türkçesinin Anadolu ’daki İlk Ürünleri2
konusunda örnek metin parçası olarak kitapta yer aldığını ifade
eden bakanlık yetkilileri, "Tamamı 8 kıta olan şiirin, yazar 7
kıtasını almış, alınan kıtaları da şiirin aslına uygun olarak ve
kazanımları gerçekleştirecek şekilde verilmiştir. Bu bağlamda
şiirden ne kadar alıntı yapılacağı ders kitabı yazarının
tasarrufundadır" derken, söz konusu kıtaların ’kasıtlı olarak
çıkarıldığı’ görüşünün sübjektif bir değerlendirme olduğu
savunuldu.
’Düz mantıkla bakan anlamaz’
Prof. Dr. Mahmut Erol Kılıç: Çıkarılan dizeler, seneler önce
Rabiatül Adeviyye isimli kadın sufinin de söylediği, ‘Allah’a âşık
olarak ibadet etme anlayışı’nın devamıdır. Dinde düz mantıkçı,
Aristo kategorileriyle hareket edenler -ki bunlar daha çok ulemanın
irfansız kanadı idi- bu tür beyitlerdeki sembolizmi anlayamadıkları
için eskiden de fetva sormuşlardır. Bağlamı anlayan ulema itirazda
bulunmazken, bağlamı anlamayanlar düz mantıkla baktıkları için
anlamazlar.
’Yunus Emre’yi yargılamaktır’
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Tatcı: Bu metni almak durumundaysanız,
bütünlüğünü bozmadan almak zorundasınız. Yoksa meramı yarım kalır
hazretin. Bir yazı yazılırken, örnek için bir bölümü alınabilir;
ama bu bir metin ve lise kitabına girmiş. Bir bütün örnekleme
yapılırken, metnin bütünlüğü bozulamaz. Bu Yunus Emre’yi yargılamak
anlamına gelir. Birilerinin kafasını karıştırmamak, birilerine
şirin görünmek çabasıdır. Allah dostlarının metinlerine kimse
dokunamaz.
’Altında buzağı aranması normal’
Talim ve Terbiye Kurulu’nun kitap inceleme biriminde uzun yıllar
görev yapan, Eğitim-Sen yöneticisi Tuğrul Culfa, incelemenin belli
kriterlere göre yapıldığına dikkat çekerek şöyle konuştu: “Mesela
Fuzuli’nin bir beyti alınıp incelenebilir; ama Yunus Emre’nin
şiirinde yapılan yanlıştır. Talim ve Terbiye’nin inceleme
esaslarına göre, bir şiir ders kitabına alınıyorsa bütünselliğinin
korunması esastır. 7 dörtlük alınıp 3’ü alınmazsa orada öküzün
altında buzağı aranır.
’Teknik olarak bir yanlışlık yok’
Talim ve Terbiye Kurulu’nda yönetici düzeyde çalışmış iki eğitmen
konuya iki farklı açıdan baktı. Uygulamayı ’hatalı’ bulduğunu
belirten eski yönetici "Şiir bütünsel olarak alınmışsa kıta
çıkarılamaz. Şiirin tamamı alınmadığı için kitap geri dönmeliydi"
görüşünde. Kurulda başkanlık düzeyine çıkmış bir başka isim ise
uygulamada ’teknik olarak’ yanlışlık olmadığı görüşünde: “Hedefe
yönelik olarak bir dörtlükten, hatta 10 dörtlük varsa 8’inden
faydalanılabilir.