Sadri Alışık'ın kayıp filmi ortaya çıktı!
Yeşilçam'ın efsane ismi Sadri Alışık'ın kayıp olan 'Ayyaş' filmi, 2016’da hayata gözlerini yuman yönetmen Ülkü Erakalın’ın sahaflara ve eskicilere satılan özel eşyaları arasında çıktı.
Sadri Alışık’ın 92 sayfalık ve 178 sahnelik Ayyaş filminin sadece
42 sahnesi çekilebilmiş durumda.
Çeşitli İstanbul manzaralarının çekimi dışında, sadece hapishane
hücresinde, barda, hastanede ve tiyatro kulisinde geçen sahneler
çekilebilmiş. Senaryonun yazım tarihi, senaryonun son sayfasında
belirtildiği üzere, 18 Eylül 1975. Erakalın'ın o günlerde yakın
çevresine filmden bir hayli ümitli olduğunu, yurt içi ve dışı
festivallerde ödül almayı ümit ettiğini söylediği biliniyor.
YILDIZ İSİMLER YER ALIYOR
Filmin öyküsüne göre; Salih (Sadri Alışık), Ferha (Muhterem Nur) ve
Ferha'nın kızı Selma (Gönül Yazar) bir tiyatro kumpanyasında
çalışmaktadırlar. Dönemin ünlü kantocularından Ferha, gösterilerden
birinde kalp krizi geçirir ve sahneye çıkamaz. İzleyiciler alkış
kıyamet salonu inletince, yerine mecburen kızı Selma çıkar. Daha
önce hiç kanto yapmamış olan Selma, başlarda bocalasa da seyircinin
de coşkusu ile sahnede yıldızlaşmaya başlar. O gün gösteri
bittikten sonra Salih, sadece tiyatroya annesine yardıma gelen bu
genç ve güzel kıza hem sesinin güzelliğinden dolayı hayranlık duyar
hem de günler geçtikçe âşık olur. Günler sonra anne tekrar kalp
krizi geçirir ve doktor (Renan Fosforoğlu) çok vaktinin kalmadığını
söyler. Selma yıkılır. Ferha, Selma'yı Salih'e emanet edip son
nefesini verir.
KLASİK MUTLU SON YOK
Salih ve Selma hayatlarını ve işlerini düzene sokmak için ve
evlenirler. Tam her şey yoluna girmiştir ki ünlü organizatör Ferit
Bey (Ekrem Bora), bir akşam tiyatroya gelir. Selma'nın sesine ve
gösterisine bayılır. Ona kendisi için çalışmasını teklif eder.
Salih, bu kadar büyük bir işin içine girerse, tüm düzenlerinin
bozulacağını söyler. Selma ise “Hep bu tiyatroda mı şarkı
söyleyeceğim?” diyerek Ferit Bey'in teklifini kabul eder. Bu
dakikadan filmin sonuna kadar Salih, Selma'yı çok sevmesinden
kaynaklı büyük bir kaybetme korkusuna kapılır. Bu nedenle alkole
başlar. Gün geçtikçe daha çok içerek filme adını veren bir “Ayyaş”a
dönüşür. Bu dönüşümde en büyük pay, “içkilerin kraliçesi” lakaplı
Leyla (Çolpan İlhan) adlı bar sahibi kadın ve onu kendine sürekli
borçlandırıp varını yoğunu alkole yatırmasına sebep olan Dut
Ali’dir (Senih Orkan). Ayyaş'ın klasik Yeşilçam filmlerinin aksine
mutlu bir sonu bulunmuyor. Senaryonun ilk sayfalarında çeşitli
İstanbul sahnelerinden sonra okuduğumuz ilk sahne hücrede geçiyor.
Salih, kederli sesi ile hikâyesini, alkolün tuzağına düştükten
sonra başına gelenleri anlatıyor. Bilinmeyen filmin hikâyesi ve
fotoğrafları ilk kez kültür, sanat ve edebiyat dergisi İzdiham'ın
yeni sayısında işlendi. Dergi, kapaktan duyurduğu filmin
ayrıntılarını iç sayfalarına sinema arşivcisi Erhan Tuncer ile
taşıdı.