RUŞEN ÇAKIR O FOTOĞRAFI YERDEN YERE VURDU; O POZ POST-KOLONYAL BİR POZ!
TVNET ekranlarında yayınlanmaya başlanan Son Baskı programının bugünkü konuğu Ruşen Çakır'dı.
Günlük gazetelerden derlenen haberler, gündemdeki konular,
medyadaki polemikler, tartışmalar ve atışmalar bundan sonra her gün
Son Baskı’da TVNET ekranlarında masaya yatırılacak.
Veyis Ateş’in hazırlayıp sunduğu Son Baskı bugün yayınlanan ilk
programında medya mahallesinin önemli isimlerinden birini
ağırlayarak izleyici karşısına hızlı çıktı. Vatan gazetesi yazarı
Ruşen Çakır’ı ilk bölümün konuğu olarak ekrana çıkaran Son Baskı’da
konuşulan ilk konu da Hürriyet genel yayın yönetmeni Berberoğlu’nun
Şemdinli’de çektirdiği fotoğraf oldu.
Çakır Berberoğlu’nun çektirdiği fotoğrafların Hürriyet’in resmi
ideolojisini yansıttığını, bu ideolojinin çok geri kalmış bir
düşünce olduğunu ve Berberoğlu’nun tavrının post-kolonyal bir tarz
olduğunu söyledi.
İşte Ruşen Çakır’ın o fotoğrafa tepkisi:
GAZETECİ GÖZLEMCİDİR BÖYLE POZ VERMEZ
Ruşen Çakır: "Ben oralara çok gittim. Orada
çektirilecek olan fotoğraf insanlarla çektirilir. Gazeteci
gözlemcidir. Gazeteci kendisi değildir. Gazeteci tanığıdır olayın.
Şemdinli’ye çıkıp öyle bir poz vermenin anlamı Hürriyet’in resmi
ideolojinin en büyük taşıyıcısı olmasıdır. Bu mesaj var o
fotoğrafta. AK Parti iktidarı noktasının gerisinde bu duruş.
Hepimiz kardeşiz demekle olmaz bu iş. Türkiye Türklerindir demek
gerisindedir AK Parti’nin."
Veyis Ateş: Bu fotoğrafla ne demek istiyor?
O POZ POST-KOLONYAL BİR POZ
Ruşen Çakır: Burada daha çok Selahattin
Demirtaş’ın PKK kontrol ediyor diyen saçma sapan çıkışına cevap
gibi. Ama gazetecinin görevi bu değildir. Şemdinli’nin tepesine
kaymakam ile çıkarsın, onları fotoğraflarsın. Gazeteci bunu yapar.
Ben gittim masa kurdum diyen post kolonyal fotoğrafı çok sorunlu.
Öyle bir fotoğraf gazetecilik açısından çok sorunlu. Türkiye’de
medyanın en büyük sorunlarından biri bu. Olayları dizayn eden bir
açıyı savunmak.
Veyis Ateş: Niye Özkök okumuyorum dediniz?
Ruşen Çakır: Arada sırada bakıyorum. Ama çağın,
türkiye’nin gerisinde kaldı. Aşıldı. Ama çok sayıda insan onunla
kavga ederek medyada yer aldığı için ömrü uzuyor. Geçmişte bir
fonksiyonu vardı. Resmi ideolojiyi taşıyan Hürriyet’in en büyük
sesi olarak bir fonksiyonu vardı ama bu artık bitti.
ARTIK MEDYA SİYASETİ DİZAYN EDEMİYOR
Veyis Ateş: Eskiden de yazar mıydı cinsellik filan
ben mi kaçırıyorum yoksa
Ruşen Çakır: Eskiden da yazardı ama... Hürriyet’in
genel yayın yönetmeni olarak herkesi dizayn edebileceğini
düşünürdü. Artık öyle değil. Eskiden iktidarı dizayn ederdi. Ama
artık hikaye. Böyle bir şey yok artık. Artık siyaset medyayı dizayn
ediyor