REYTİNG SAVAŞLARI SENARİSTLERE YARADI!...SENARİSTLER PARA KASASI OLDU!!...HANGİ SENARİSTLER İYİ KAZANIYOR?..
Yapımcılar "Bir dizinin yakaladığı reytingin neredeyse yüzde 50'si senaryoya ait!" yanıtını verince gözler senaristlere ve kazançlarına çevrildi.
Reyting savaşını kazanan 30'a yakın dizi yola devam ederken 'star oyuncu mu, star proje mi' sorusuna yapımcılar "Bir dizinin yakaladığı reytingin neredeyse yüzde 50'si senaryoya ait!" yanıtını verince gözler senaristlere ve kazançlarına çevrildi. Reyting alan senaristler, bölüm başına 5 bin ile 20 bin dolar kazanıyor.
Televizyon kanallarındaki dizi savaşı bu yıl iyiden iyiye kendini gösterdi. Sezon başında 150'ye yakın yeni dizi yayına başlamıştı ama reyting savaşı sonunda, ekranda 30'a yakın dizi kalabildi. Bu da 'Star oyuncu mu, star proje mi?' tartışmasını gündeme getirdi. Birçok yapımcının 'bir dizinin yakaladığı reytingin neredeyse yüzde 50'sinin senaryoya ait olduğunu' söylemesiyle bu defa gözler senaristlere çevrildi. PARA dergisinden Melis Tosyalı'nın haberine göre; kameramanından ışıkçısına, oyuncusundan yönetmenine binlerce insana istihdam fırsatı sunan dizilerin, arka planda kaldığı için pek fark edilmeyen senaristleri deyim yerindeyse para basıyor!
YAZMAMAM İÇİN TEKLİF GELİYOR
Adını 'Çocuklar Duymasın' dizisiyle duyuran MinT Prodüksiyon'un yapımcısı ve senaristi Birol Güven, reyting kaygılı senaryolarda arz-talep ilişkisinin, senaristin kazandığı parayı da doğrudan etkilediğine dikkat çekiyor. "Her dizi aynı zamanda bir KOBİ. Bu KOBİ ne kadar geniş kitlelere ulaşırsa, elde edilen gelirler de o kadar artar" diyen Güven, sektördeki rekabetin büyüklüğünü de şöyle özetliyor: "Bazı kanallardan yazmam için değil, yazmamam için teklif geliyor..."
İSİM YAPAN İYİ KAZANIYOR
Birol Güven'e göre, bir senaristin bölüm başına aldığı ücret 5 bin YTL'nin altında olmamalı. Peki ya üst sınır? Güven, "Üst sınır senarist ile yapımcının çıkarlarına göre kararlaştırılır" diyor. Güven, son dönemlerde yaygın uygulamanın reyting anlaşması şeklinde olduğunu belirtiyor. Yani dizilerin reytingi yükseldikçe yapımcıya ödenen ücret artıyor, yapımcı da bunu senaristin ücretine yansıtıyor. Öyle ki, isim yapan bir senarist, bir şirket genel müdüründen çok daha fazla para kazanabiliyor! Güven, en çok parayı alan senaristin kim olduğu sorusuna ise şu yanıtı veriyor: "Tabii ki ben!"
SINIR, BÜTÇENİN YÜZDE BEŞİ
Senaryo için ödenen ücretler çok değişken ama bu konuda, Senaryo Yazarları Derneği (Sen-Der) tarafından oluşturulmuş bir kriter var. Sen-Der'in senaryo için bölüm başına önerdiği asgari bedel, bölüm bütçesinin yüzde 5'i... Bu tür yapımların maliyetinin bölüm başına 100 bin ile 300 bin YTL arasında değiştiği göz önüne alınırsa, senaristin alması gereken asgari bedelin 5 bin YTL olduğu ortaya çıkıyor. Tabii bu alanda henüz bir pazar oluşmadığından, ücretler dizi bütçesinin yanı sıra senaristin kim olduğuna göre de değişiyor. Plato Film yetkilisi Onur Çakaloz, senaristlere bölüm başına asgari 3 bin YTL ödediklerini açıklıyor. Şirketin en çok ücret ödediği senarist ise 'Avrupa Yakası' ile gönüllerde taht kurmayı başaran Gülse Birsel. Plato Film, Birsel'e ödediği ücreti açıklamıyor ama yetkililer senaryoya ödenen fiyatın 18 bin YTL'yi geçmediğini belirterek bu konuda bir ipucu veriyor.
İşte İyi Kazanan Senaristler
Mahinur Ergin: Haziran Gecesi
Gani Müjde: Hayatım Sana Feda
Gaye Boralıoğlu-Neşe Şen: Bir İstanbul Basalı,Hırsız Polis
Nuran Devres: Melekler Adası,Sahra
Birol Güven: Çocuklar Duymasın,Kadın İsterse
Bahadır Özdener: Kurtlar Vadisi
Gülse Birsel:Avrupa Yakası
Resul Ertaş:Cennet Mahallesi
Eylem Canpolat: