Rashid Masharawi: "Filistin savaştan ibaret bir toprak değil"
4. Malatya Uluslararası Film Festivali, film gösterimleri, söyleşiler ve Rashid Masharawi Master Class çalışmasıyla dördüncü gününde de keyifle devam etti.
Medyaradar'ın medya sponsoru olduğu ve sinema yazarımız Murat Tolga
Şen'in takip ettiği festival’de Onur Ödülüne değer görülen Yönetmen
Rashid Masharawi, İnönü Üniversite’sinde düzenlenen Master Class
çalışmasıyla öğrencilerle bir araya geldi. Rashid Masharawi,
Filistin’in sadece savaşın olduğu bir yer olarak lanse edilmesinden
çok rahatsız olduğunu, dünyanın kendilerini ya kahraman ya kurban
olarak ya da terörist olarak gördüklerini söyledi. Masharawi, bu
noktada kendisinin görevinin sinemayla Filistin’in yanlış aktarılan
imajını düzeltmek olduğunu vurguladı. Ama bunu yaparken de bir
fikri empoze etmek derdinde olmadığını sadece insanların ne
düşüneceğine, karar vermelerine yardımcı olduğunu belirtti. “Bu
iyi, bu kötü demem. Ben haddimi bilirim.” dedi.
“Klasik Yapı İnsan Ruhuna Katkı Sağlamaz”
Festivalin yan etkinlikleri çerçevesinde Derviş Zaim de İnönü
Üniversitesi’nde öğrencilerle bir araya gelen isimler arasındaydı.
Tabutta Röveşata, Filler ve Çimen, Çamur, Cenneti Beklerken ve
Nokta filmlerinin usta Yönetmeni Derviş Zaim, “Sinemada Klasik
Yapıyı Gelenekle Aşmak” başlıklı atölye çalışmasında klasik
sinemayı anlattı. Klasik sinemanın Aristocu bir yapıyı öngördüğünü
belirten Zaim, Klasik yapının insan ruhuna bir katkıda bulunmadığı
söylenir, dedi.
Yarışmada Son Günler
4. Malatya Uluslararası Film Festivali’nin Ulusal Uzun Film
Yarışmacı filmlerinden Lal, Saroyan Ülkesi ve Yarım Kalan Mucize ve
Uluslararası Uzun Film Yarışmacı filmlerinden Ömer, Papusza,
Kendini Tut filmlerinin yanı sıra Ulusal Kısa Film Yarışmacı
filmleri, panorama gösterimleri, Malatya Günlüğü seçkisinde yer
alan Işığa Yürümek filmleri Malatyalı sinemaseverlerin beğenisine
sunuldu
Lâl filminin Yönetmeni ve Senaristi Semir Aslanyürek, Yardımcı
Yönetmeni Ramazan Yüksel ve Oyuncularından Salih Usta’nın katıldığı
gösterimin ardından izleyiciler film ekibine sorularını
yönelttiler. Filmde “İkinci Kıbrıs” çıkartması ve sağ sol
çekişmesiyle çalkantılı bir dönem olan 70’lerin başlarında, 14
yaşlarında iki çocuğun Yılmaz Güney’e ulaşabilmek için Antakya’dan
Adana’ya doğru çıktığı yolculuğu anlatan Aslanyürek, bu yolculuk
gerçekleşmeseydi içimde bir ukde kalacaktı diyerek bu mutluluğunu
izleyicilerle paylaştı.
Yönetmenliğini Biket İlhan’ın yaptığı kendinden yaşça büyük bir
toprak ağasıyla evlendirilmek istenen kızın intihar girişimi ile
başlayan hikâyeyi ele alan Yarım Kalan Mucize filmine ise Malatyalı
sinemaseverlerin ilgisi yoğun oldu. Yönetmen Biket İlhan, Oyuncu ve
Senaristi Nihan Belgin ve filmin oyuncularından Umut Beşkırma, Anıl
Ayvalıoğlu ve Tekin Alkan gösterimin ardından gerçekleşen söyleşiye
katıldılar. Biket İlhan, çocuk gelin sorunsalına karşı yapılacak en
doğru şeyin kız çocuklarının okula gönderilmesi olduğunu
vurguladı.
Sürgün bir Ermeni ailenin çocuğu olan Saroyan’ın hikâyesini anlatan
ve Uluslararası Uzun Film Yarışmacılarından Saroyan filminin
gösterimine Filmin Yönetmeni Lusin Dink, Kevork Malikyan, Baran
Uğurlu katıldı. Uğurlu, “Saroyan bir temsiliyettir. Saroyan gibi
binlerce insan var ve dileğim onların da hayatı anlatılsın.”dedi.
Aynı kategoride yarışan Ömer filminin gösteriminin ardındansa filmi
Oyuncusu Samer Bisharat, filmin gerçek bir hikâyeden yola çıkılarak
çekildiğini anlattı.
Uluslararası Uzun Film Yarışmacı filmlerinden, Çingene topluluğunun
geleneksel kadın anlayışına karşı çıkan ilk Roman kadının gerçek
yaşam hikâyesini anlatan Papusza, Yönetmeni ve Senaristi Joanna
Kos-Krauze “Bu film aslında dağıtıcılar için problem. Hem
siyah-beyaz hem çingeneler, kadınlar hakkında, şairler hakkında.
Dolayısıyla dağıtımcı bulduğumuz için şanslıyız. Aslında biyografik
gibi sıkıcı bir şey yapmak istemedik, daha çok daha şiirsel bir şey
yapmak istedik.”