DOLUNAY SOYSERT ÖLÜM ORUCUNU ANLATAN FİLMDE!
Okşan Dede'nin “Ölümden Kalma” filmi Aralık ayında motor diyor. Wernicke Korsakoff hastası Behrem karakterine “Dolunay Soysert” nefes veriyor.
Okşan Dede’nin senaryosunu yazdığı ve yönetmenliğini de yapacağı
“Ölümden Kalma” filmi Aralık ayında motor diyor. Wernicke Korsakoff
hastası Behrem’in öyküsünün anlatılacağı film de Behrem karakterine
“Dolunay Soysert” nefes veriyor. Bunun dışın da Emre Karayel, Taies
Farzan, Hande Kaptan ve Sezgin Cengiz gibi isimler de filmin diğer
oyuncu kadrosunu oluşturuyor.
Wernicke Korsakoff Olmak..
Behrem On yıl evvel üniversitedeyken cezaevine girmiş ve orada
katıldığı ölüm orucu eyleminin 127.günün de zorla müdahale ile
tedavi görmüştür. Ancak gördüğü tedavi topyekûn kurtuluşu
olmamıştır. Kurtarabildikleri ise eksik bir yaşamın sireni gibi her
dem çalar. Wernicke Korsakoff’un ileri safhasındadır. Gerçek bir
aksayıştan çok farklı olan topallığı, konuşmasındaki fısıltı hali
ve en ağır olanı artık bir belleğinin olmayışı.. En fazla üç dakika
muhafaza edebildiği anılarla üç dakika sonra tekrar yüzleşiyor ve
tekrar yaşıyor. Geriye akan bir hayatı, kendi başa çıkma yollarıyla
yaşanabilir kılmıştır. Üzerine kilitlenen kapının öte tarafın da
takı tasarımı yaparak idame ettirir hayatını. Kendinden sekiz yaş
küçük teyze kızı Leyla’nın erken anaçlığına iltica etmiş, onun
koruyucu-kollayıcılığı ile güvende hissetmektedir kendini. Filmin
ortasın da rutin kontrollerin birin de Behrem’in hamile olduğu
ortaya çıkıyor ama kimden? Nasıl? Bilinmiyor çünkü behrem hiçbir
şey hatırlamıyor.
Okşan Dede’nin Ağzından “Ölümden Kalma”
“Epik bir anlatımla kurmaya çalıştığım senaryo da yine Brechtyen
yabancılaştırma etmenlerini kendimce sağlamaya çalıştım. Behrem’in
üç dakikalık unutmaları bir duygu kırma aracıdır. Çünkü en can
alıcı, en duygunun doruğa çıktığı noktalarda bile Behrem’in unutup,
direk nötrleşmesi seyircideki özdeşim kurma dürtüsünü kıracaktır.
Buradaki sıkıntım, seyircide empati duygusunu dinamitlemektir.
Behrem’e kimsenin acımasını veya içerlemesini istemiyorum. Aksine
seyirci Behrem’in yanın da yürümeli, onunla birlikte çözüm
aramalıdır. Ara ara Behrem’in yaşadığı ataklar ise seyircinin
zihnini hep diri tutmak isteğimdendir. Alt metin de ilerleyen
huzursuzluk, seyirciye rahat bir seyir imkânı sunmayacak. Bertolt
Brecht seyircinin her daim rahatsız izlemesi için tiyatro
koltuklarına raptiye yerleştirirmiş ben de bu raptiyeleri
seyircinin gözlerine yerleştirme gayesindeyim. Çünkü konformist bir
seyir, izlenileni orada bırakır, illüzyon yaratır ve seyir
bittikten sonra biter. Ama epik argümanla kurgulanmış bir seyir,
bittikten sonra da devam eder. Seyirci o salondan ayrıldığından da
düşünür, hatta sonrasında da, daha sonrasında da..
“Ölümden Kalma” bir kadın hikayesi... Kadınlığın daha doğarken
anatomik olarak ağırlaştırıldığı, ilerledikçe de karakteristik
yaftalamalarla iyice güçleştirildiğine bir seslenmedir. Bu devrimci
de olsan, kariyerli de olsan, parasal bağlam da güçlü de olsan pek
fazla değişmiyor. Kadınlık her coğrafya da kendince ön kabulleri
ile bir tanıma bürünüyor. Behrem özelin de anlatmaya çalıştığım bu
genel durum, kadın-hastalık ve bununla yaşama üçlemesinde kendine
konuşlanacak bir yer bulacaktır. Sistemin dayattığı meşru kadın
kimliği yani suskun, bilgisiz, evine sadık ve yumuşak başlı kadın
görüntüsü bir gün bir kadının kulakları delip geçen çığlığıyla
yerle bir olacaktır.. belki bu Behrem olur belki de Yelda…ya da ben
veyahut sen…”
Filmin Hazırlanma Evresi Ve Çekim
Koşulları
“Ölümden Kalma” filmi Avrupa Birliği Projeleri üzerinden yurt
dışına başvurulan yarışmalar da ( BRÜKSEL VE DANİMARKA) iki
birincilik elde etmiştir. Parasal destek ödüllerine hak
kazanmıştır. çeşitli sponsorluk anlaşmalarıyla hayata geçireceği
filminin gerçek bir emek üretimi olacağını söylüyor Okşan Dede. “
Kendi ülkemin yapım destek fonunun ön elemesini bile geçemedim
ancak yurt dışın da iki ödülüm ve de yine yurt dışı ile sponsorluk
anlaşmalarım var. Onun haricin de bilindik eş-dost desteği
özellikle de oyuncularımın sonsuz desteğiyle kuracağım setimi”.
31 yaşındaki senarist-yönetmenin ilk uzun metraj deneyimi olacak
“Ölümden Kalma”. Daha önce çeşitli projeler de “senaryo
doktorluğu/dramaturgluk” yapan yaklaşık iki yıldır da “sinema
yazarlığı” yapan Dede, yine iki yıldır hazırlandığı projesi için
sıvadı kollarını. Proje danışmanlığını “Ercan Kesal”ın yaptığı,
Behrem karakterini ise “Dolunay Soysert”in oynayacağı filmin
yönetmen yardımcılığını ise “Ali Ata Bak” kısa filmi ile ulusal ve
uluslararası pek çok ödül alan “Orhan İnce” yapacak.
Dolunay Soysert Behrem karakteri için Psikiyatrist Canan Ketenoğlu
ile çalışmalarına devam ediyor, kendisine rol model teşkil edecek
bir wernicke korsakoff hastası ile görüşüyor, hastalıkla ve “ölüm
orucu” süreci ile ilgili okumalar yapıyor. Karakter için beş kilo
veren Soysert, hala diyetisyen gözetimin de kilo veriyor. Yine
filmin önemli karakterilerinden Nörolog Doktor Onur rolünü
oynayacak olan Emre Karayel Doç.Dr. Hakan Gürvit ile çalışıyor ve
yine filmin ortasında dahil olana karakter Psikiyatrist “Yelda”
rolünü oynayacak olan Taies Farzan da Psikiyatrist Canan Ketenoğlu
ile çalışıyor. Dişil bir karakter olan Yelda karakteri için
saçlarını yönetmenin isteğiyle kızıl yaptı ve kilo veriyor.