BU KİŞİNİN TANRI'YLA TEMAS KURMASI ÇOK SAÇMA!
CNN Türk ekranlarında Enver Aysever'in sorularını yanıtlayan Sevan Nişanyan, Hz. Muhammed ve inanç üzerine çarpıcı açıklamalarına devam etti...
Hz. Muhammed üzerine yazdığı aykırı yazıyla tartışma konusu olan
yazar Sevan Nişanyan, CNN Türk ekranlarında Enver Aysever’in
sorularını yanıtladı.
Nişanyan, geçtiğimiz günlerde Ortadoğu’yu karıştıran ABD yapımı
film üzerine başlayan ifade özgürlüğü tartışmasına katılmış ve
tepki toplayan bir yazı kaleme almıştı.Yazısında "bundan yüzlerce
yıl önce Allah’la kontak kurduğunu iddia edip bundan siyasi, mali
ve cinsel menfaat temin etmiş bir Arap lideriyle dalga geçmek
nefret suçu değildir. "İfade özgürlüğü" denilen şeyin, adeta
anaokulu seviyesindeki bir test örneğidir" diyen Nişanyan sert
tepkilere hedef olmuştu.
BEN BU KİŞİNİN TANRI’YLA TEMAS KURDUĞUNA
İNANMIYORUM
Aysever’in sorularını yanıtlayan Nişanyan sözlerinden geri adım
atmazken çarpıcı açıklamalar yaptı. Hz. Muhammed ve inanç kavramı
üzerine aykırı fikirlerini canlı yayında tekrar eden Nişanyan "Ben
bu kişinin Tanrı’yla gerçekten temas kurduğuna, mesaj aldığına
inanmıyorum. Hatta bu iddiayı saçma ve anlamsız buluyorum." dedi.
Nişanyan’ın açıklamaları sosyal medyada da geniş yankı bulurken,
Twitter’da trend topic oldu...
HZ. İSA İLE İLGİLİ ÇOK DAHA SERT VE HAKARETAMİZ FİLMLER DE
YAPILDI
Peygamber ve İslam üzerine sözleriniz kıyameti koparttı. Bu
sözleri ilginç olmak için mi ettiniz yoksa İslamiyet’ten nefret
ettiğiniz için mi ettiniz?
Her ikisi de değil. Öncelikle İslamiyetten nefret
etmem sözkonunusu değil. Hayır öyle bir şey katiyen yok. Bu ve buna
benzer sözleri kırk yıldır çeşitli ortamlarda sık sık
söylemişimdir, yazılarımda yazmışımdır. Yani bu kez de farklı bir
şey söylemedim. Oradaki film 3 bin dolarlık bir bütçeyle yapılmış
gülünç saçma üzerinde durmaya değilmez, ilkel bir film. İsa’nın
hayatı hakkında bundan çok daha hakaretamiz filmler bilirim. Çok
daha sert ve alaya alan filmler vardır...
TÜRKİYE’DE ZAYIF KONUMDA OLAN İSLAM DEĞİLDİR
Tam bu süreçte dünyada kimi toplumlarda İslamafobinin
geliştiği bir dünyada siz kendine hakaret edildiğini düşünen
insanların yanında durmanız gerekmez mi? Zayıf olanın yanında
olmanız gerekmez mi?
Türkiye’de İslamiyet zayıf konumda olduğunu düşünmek
için insanın gerçekten çarpık bir görüşe sahip olması
gerekir...
Dünyada diyelim o zaman...
Dünyada değil Türkiye’de konuşuyoruz. Türkçe konuşulan tamamı Türk
olan bir forumda ben bunları söyledim. Hükümetin yok efendim nefret
suçları yasası çıkaracağız, yok efendim internette bunları
yasaklayacağız demesi üzerine ben bunlar söyleme ihtiyacı
hissetim.
BOŞ VE YUVARLAK LAFLARLA KONUŞMAK İSTEMİYORUM
Bütün özgürlüklerin önü açılmalı demek yerine doğrudan
Türkiye’de insanların hassasiyetlerini galeyane getiren bir şeyi
bilerek mi yaptınız...
Boş ve yuvarlak laflarla konuşmayı sevmiyorum. Bir şey söyleyince
karşınızdakinin de duyabileceği şekilde söylemek lazım. Yoksa
Türkiye’deki anlamsız, yüzeysel, sıkıcı, klişelerden ibaret
söylemin içinde kalırsınız...
ETYEN MAHCUPYAN BENİ ELEŞTİRMEDİ
Etyen Mahcupyan sizin sözlerinizin ifade özgürlüğü
kapsamında olmadığını söyledi...
Katiyen böyle bir şey söylemiyor. Asla ve aksine bunun
tam tersini söyledi...
Ama sizi çok ağır eleştirdi...
Hayır çok ağır eleştirmedi. Bu yaptığım şeyin yerinde
olmadığını, bir fayda getirmeyeceğini, lüzümsuz olduğunu, karşı
tarafla bir diyaloga hizmet etmediğini söyledi...
Karşı taraf kim?
Dindar İslami kesimler...
NEFRET SUÇU KAVRAMI ZAYFILARI KORUMAK İÇİN İCAD
EDİLMİŞTİR
Dini farklılıklar nedeniyle mi onları karşı taraf olarak
görüyorsunuz?
Onlara dair bir şey yoktu yazımda. Facebook’ta
paylaştığım yazım ifade özgürlü ve nefret suçu üzerine yazılmış bir
çalışmaydı. Bu çerçevede çunu söyledim: Nefret suçu kavramı dünyada
zayıfları korumak için icad edilmiş bir kavramdır. Nefret suçunun
sınırları bellidir ve bir mantığı vardır. Bir söylemden dolayı bir
takım insanların zarar görmesi hadisesidir. Bundan yüzlerce yıl
önce doğmuş bir peygamberin veya fikir önderinin şöyle ya da böyle
yalan ya da yanlış olduğunu iddia etmek hatta dalga geçmek herhangi
bir şekilde nefret suçu olarak kabül edilemez.
PEYGAMBERLİĞİ TANRI FİKRİNE KARŞI BİR KÜFÜR OLARAK
GÖRÜYORUM
Şunu anlamıyorum. Bu tartışmalar alevliyken bu sözlerin
yararı neydi? Diyanet İşleri Başkanı bizi eleştirin ama bize
saldırmayın diyor...
Saldırı kelimesini burada nasıl anlıyoruz? Ben
birisine bıçak mı çekmişim? Hakaret mi etmişim? Ben sadece Allah’la
kontak kurduğunu iddia eden bir Arap lider dedim. Siz ya bu kişinin
gerçekten peygamber olduğuna inanırsınız ya da inanmazsanız. Ben bu
kişinin Tanrı’yla gerçekten temas kurduğuna, mesaj aldığına
inanmıyorum. Hatta bu iddiayı saçma ve anlamsız buluyorum. Tanrı
fikrine karşı bir fükür olarak görüyorum. Bunu ifade etme
özgürlüğüne sahibim...
PEYGAMBERLİK TARİHİN İLKEL DÖNEMİNDEKİ BİR
MESLEKTİR
Bütün peygamberlere karşı mısınız?
Peygamberliğin tarihin çok ilkel bir döneminde ortaya
çıkmış bir meslek olduğunu düşünüyorum.
İNANÇ TARTIŞILABİLİR BİR ŞEYDİR, HZ. MUHAMMED DE
TARTIŞMIŞTIR
İnanç tartışabilir mi sizce?
Hiç şüphesiz tartışılabilir. Tarih boyunca da
tartışılmıştır. Başta da Hz. Muhammed tartışmıştır. Bütün önemli
dini liderler put kırarak başlamıştır. Put kırmak nedir? Halkın
derin gelenekler sonucu inandığı ve kutsal saydığı değerli güçlere
karşı meydan okumak demektir, onları kırmak demektir. Yumurta
kırmadan omlet yapamazsınız.