Beyazperdenin en fenaları belli oldu!
İnternette yayın yapan haftalık sinema dergisi Arka Pencere’nin geleneksel Altın Kestane Ödülleri sahiplerini buldu.
2015 yılında sinemalarımızda gösterime giren yerli filmleri “Yalnız
havyarla yaşanmaz!” felsefesi ve “en fena” ölçütüyle değerlendiren
7. Altın Kestane Ödülleri, 35 sinema eleştirmeninin oylarıyla
belirlendi.
İşte toplam yedi dalda 2015’in en fena film, yönetmen, oyuncu
performansları, özel ödüller ve Altın Kestane Jürisi’ni oluşturan
isimler:
EN FENA FİLM
KOD ADI: K.O.Z. (CELAL ÇİMEN)
Yalnızca sinema estetiğini değil, propaganda sanatının temel
ilkelerini de ayaklar altına almaktan çekinmeyen bir film olarak
dikkat çeken “Kod Adı: K.O.Z.”, kategorisinin en büyük
favorilerinden biriydi, dolayısıyla sonuç kimse için sürpriz
olmadı.
İktidar partisi AKP’nin Gülen Cemaati’ni ‘paralel devlet
yapılanması’ ilan etmesinden sonraki sürece uygun dil geliştiren ve
“Kandırıldık… Ne kadar da safmışız” söylemini bir kez de
beyazperdede tekrarlayan film, cesur bir gazeteci ile Cemaat
bağımlısı polis müdürü kardeşini zıt kutuplara yerleştirerek,
yaşananların bir ‘kardeş kavgası’ olduğunu söylemekten de geri
kalmıyordu. 17-25 Aralık’tan Dink suikastına, Muhsin Yazıcıoğlu’nun
ölümünden Gezi Direnişi’ne dek her şeyin bir senaryoya doldurulup
üzerimize boca edildiği, yedinci sanata ait bir üründen çok AKP
mitinglerinde dağıtılan broşürleri çağrıştıran film, aldığı oylar
neticesinde, bu daldaki en büyük rakibi olacağı tahmin edilen
“Darbe”ye ciddi fark attı. İpi, tahminlerin aksine hiç zorlanmadan
göğüsleyen “Kod Adı: K.O.Z.”, kendisinden hemen sonra gelen
“Fatih’in Fedaisi Kara Murat”a bir, “Aşk Sana Benzer”, “Eski
Sevgiliyi Unutmanın 10 Yolu”, “Netekim Karakolu” ve “Darbe”ye ise
birkaç tur bindirerek 7. Altın Kestane Ödülleri’nin En Fena Film
kategorisinde parlak bir başarı elde etmiş oldu.
Hemen anımsatalım, “Kod Adı: K.O.Z.”un dünyanın en çok izlenen
sinema sitesi IMDb’de elde ettiği bir (1) puanlık ortalama da ayrı
bir gurur vesilesi olarak sinema tarihine geçmiş durumda.
EN FENA YÖNETMEN
AYTEKİN BİRKON (FATİH’İN FEDAİSİ KARA MURAT)
En Fena Film kategorisinde “Kod Adı: K.O.Z.”un karşısına çıkarak
hatırı sayılır bir derece yapan “Fatih’in Fedaisi Kara Murat”,
yönetmen dalında da devreye girdi, üstelik rakibini geçti de…
Sinema dünyamıza verdiği kurgu, post-prodüksiyon ve danışmanlık
hizmetleriyle tanınmış olan Aytekin Birkon, ilk senaryo ve
yönetmenlik denemesi “Fatih’in Fedaisi Kara Murat”ta bolca
bilgisayar efekti ve ağır çekimli dövüş sahneleriyle, aldıkları
darbeler sonrasında geriye doğru havaya uçan askerler göstermekten
başka bir şey başaramamıştı açıkçası. Yarı karanlık, puslu bir
atmosferde geçen, “300 Spartalı” ile “Gladyatör” kırması taklit bir
sinema dilinin egemen olduğu, teknik ve taktik açıdan parlak bir
fiyaskoydu bu son Kara Murat sürümü… En fenası da filmde yoğun bir
Türk-İslam Sentezi kıvamı tutturulması, dolayısıyla da Kara
Murat’ın önceki her macerasında en az iki kez uğramadan edemediği
Bizanslı prenseslerin yatak odalarının önünden bile
geçememesiydi.
Bu dalın ikincisinin Celal Çimen (Kod Adı: K.O.Z.), üçüncüsünün de
Altın Kestane’nin tecrübeli yönetmenlerinden, geçen yılın galibi
Biray Dalkıran (Eski Sevgiliyi Unutmanın 10 Yolu) olduğunu
belirtelim.
EN FENA KADIN OYUNCU
TUĞÇE KAZAZ (İÇİMDE AKAN NEHİR)
Siyasi arenada, ülkemizi ve milletimizi felaketlere sürükleyecek iç
ve dış komplolara göğsünü siper ederek indirdiği çökertici
darbelerle haklı bir şöhret kazanan Tuğçe Kazaz, aynı verimi kamera
karşısında her nedense bir türlü alamamakta. 2012’deki “Uzun
Hikâye”den sonra bu kez de Erhan Güleryüz’le birlikte başrolü
üstlendiği “İçimde Akan Nehir”de varlık gösteremediği gibi tam
tersine görmezden gelinemeyecek bir ‘boşluk’ yaratan sanatçı,
hayranlarını fazlasıyla üzdü, tahminimizce kendisi de üzüldü. 63
salonda yalnızca bir hafta gösterimde kaldıktan sonra apar topar
geri çekilen ve sadece 5.400 seyirciye seslenebilen film, ilk iki
kategoride adaylık elde edemese de En Fena Kadın Oyuncu dalında şık
bir başarıya ulaştı. Filmde, Ermenilerle savaştan yaralı dönen
Azeri askerin âşık olduğu ve küçük kızı hasta dul kadını
canlandıran Kazaz, kameraya ‘şuursuzca bakmanın’ mükemmel
örneklerini vererek Altın Kestane’ye uzanmayı bildi. Ciddi
rakibeleri Wilma Elles (Zilin Sesi, Senden Bana Kalan, Katran) ve
Özge Borak (Bana Adını Sor), aldıkları oylarla Kazaz’ı
zorlayamadılar bile.
EN FENA ERKEK OYUNCU
FATİH USTA (FATİH’İN FEDAİSİ KARA MURAT)
İşte yılın en çekişmeli, sonucun neredeyse foto-finişle
belirlendiği kategorisi… Yapımcısı olduğu, Türkiye’de gösterime
girmeyen 2010 yapımı “Karanlık Hesaplaşma”daki rolü dışında ilk kez
başrol üstlenen Fatih Usta, çizgi romanlardan ve Yeşilçam dönemi
avantürlerinden iyi bildiğimiz Kara Murat’tan çok kick-boks yapan
Stallone’a benziyordu. Adını Altın Kestane tarihine altın harflerle
yazdırdı ama çok da zorlandı. Usta’yı zorlayan tek isimse “Darbe”,
“Evlenmeden Olmaz”, “Bizim Hikaye” gibi filmlerde sergilediği
oyunculukla Cansel Elçin oldu. “Kod Adı: K.O.Z.”un gazeteci Zafer’i
Hazım Körmükçü ile “Mazlum Kuzey”in organ mafyasının eline düşen
türkücüsü Önder Açıkbaş “Biz de varız” deseler de bu ikilinin
epeyce gerisinde kaldılar.
ALARM ZİLİ ÖDÜLÜ
FIRAT TANIŞ
İşleyen demir her zaman ışıldamıyor... “Takım: Mahalle Aşkına” ile
“Uzaklarda Arama” dışında 2015’te rol aldığı “Yapışık Kardeşler”,
“Geniş Aile: Yapıştır”, “Mavi Gece”, “Öğrenci İşleri” gibi zayıf
komedilerde ve zayıftan da öte korku-gerilim örneği “Helak: Kayıp
Köy”de kendisini adeta helak etmesi nedeniyle Altın Kestane Büyük
Jürisi bu yıl alarm zilini Fırat Tanış için çaldı.
ALTIN ÇINGIRAK ÖDÜLÜ
AHMET MİSBAH DEMİRCAN
Beyoğlu Belediye Başkanı… Sinema kültürümüzdeki en büyük kötülük
anıtı olarak yükselmeye hazırlanan Sahte Emek Sineması’nda basının
karşısına geçip verdiği tüm sırıtkan pozlar için…
JÜRİ ÖZEL ÖDÜLÜ
MURAT USTA
“Fatih’in Fedaisi Kara Murat” filminin yapımcısı… Filmin gişede ve
sinemaseverlerin gönlünde iki seksen yatması üzerine
eleştirmenlere, “Sinek gibi ezileceksiniz. Kimlere hizmet
ediyorsunuz, o… çocuğu çapulcu takımı” diyerek küfür ve hakaret
etmekten başka çıkar yol bilmediği için…
7. ALTIN KESTANE ÖDÜLLERİ BÜYÜK JÜRİSİ
Ali Koca, Bilgehan Aras, Burak Göral, Burçin S. Yalçın, Cumhur
Canbazoğlu, Çağdaş Günerbüyük, Deniz Yavuz, Ebru Çeliktuğ, Erkan
Aktuğ, Erman Ata Uncu, Evrim Kaya, Eyüp Tatlıpınar, Fırat Ataç,
Hasan Cömert, Hilal Çetinder, Janet Barış, Kaan Karsan, Muhsin
Akgün, Murat Erşahin, Murat Özer, Müge Turan, Müjde Işıl, Nil
Kural, Okan Arpaç, Rıza Oylum, Sadi Çilingir, Sinan Yusufoğlu,
Suzan Demir, Şenay Aydemir, Talip Ertürk, Tunca Arslan, Tuncer
Çetinkaya, Vuslat Saraçoğlu, Uğur Vardan, Yusuf Güven.