''TÜRKİYE'DE SEBZE YERİNE SANATÇI YETİŞTİRİLİYOR!'' KENAN IŞIK'TAN ŞOK SÖZLER!
TRT Haber'de dün gece Kozmik Oda programının konuğu olan Kenan Işık, Rıdvan Memi'nin Türkiye'nin sanat gündemine dair sorularını yanıtladı.
ŞÜKRAN MORAL’IN LEZBİYEN SANATI: "Bu performans neticede bir tasarımdır, bir düşüncedir. Ama bunun ne kadar sanatla ilgisi vardır tartışılması gereken bu. Burada Şükran Moral’ın yaptığı şey bence biraz sansasyonel. Baktığınız zaman bu gösteri değmez. Bu düşünce bile değmez.”
BU SANATA İHANETTİR, AYIPTIR: “Müstehcenlik sanata alet ediliyor. Yani gişe için bu yapılıyor, bu ayıptır. Teamüden bir oyuna yakışsın ya da yakışmasın esere ve seyircinin olumlu anlamda dönüşmesine hiçbir katkısı olmayan müstehcenliğin hiçbir katkısı yok. Sanata da yok, seyirciye de yok. Hatta ben bunun sanata ihanet olduğunu düşünenlerdenim. Ama eğer oturuyorsa hikayeye bir çıplaklık o ayrı tabii. Yani bir oyuncunun salt orasını burasını görmek kimin ne işine yarar? Bu artık miadını doldurdu.”
KUTSAL DEĞİL TİCARİ
"Kozmik Oda’da Haluk Bilginer’in başlattığı, geçtiğimiz günlerde oyuncu Onur Bayraktar’ın geçirdiği kaza sonucunda vefat etmesinin ardından bir kez daha gündeme gelen “ölüme rağmen perde açma” tartışması da konuşuldu.
Rıdvan Memi’nin “Bunu doğru buluyor musunuz” sorusuna Kenan Işık şu cevabı verdi:
“Oyuncunun annesi öldü ya da başka bir yakını öldü. Burada söylenen “Gösteri devam etmeli” cümlesi tamamen ticari bir cümledir. Çünkü gösteri dediğiniz şey arkasında ciddi sermaye olan bir şeydir. Büyük bir masraf. Şimdi bir gece oynanmadığını düşünün oyunun. İşte bu yüzden denmiştir ki annen de ölse baban da olsa “Show must go on”. Yani tamamen ticari bir cümle. Hiç kutsallaştırmaya da gerek yok. Bu yüzden de ben bunun arkasında değilim. Haluk Bilginer’e de bir ölçüde katılıyorum açıkçası.”
‘TÜRKİYE’DE SEBZE YERİNE SANATÇI YETİŞTİRİLİYOR’
Kenan Işık’ın Kozmik Oda’da yaptığı sarsıcı açıklamalardan biri de estetik kuramcı Terry Eagleton’ın “sebze yerine sanatçı yetiştirilmesi” söylemi üzerineydi. Rıdvan Memi, Işık’ın bu alıntıyı 2007-2008 İstanbul Kültür ve Turizm Değerlendirmesi’nde yayınlanan makalesinde kullandığını hatırlatarak “Türkiye’de böyle olduğunu mu düşünüyorsunuz” diye sorunca Kenan Işık şu cevabı verdi:
“Sebze yerine sanatçı yetiştiren bazı ülkeler var. Türkiye de bundan uzak değil. Türkiye’de de bu böyle bana sorarsanız. Bir piyes çalıştığınız zaman bunu net olarak görüyorsunuz. Oyunlara baktığınız zaman ne kadar geri olduğunu. Tiyatroyu tiyatro yapan bütün ögelerin ne kadar eskimiş olduğunu görüyorsunuz. Bunun içinde seyirciyi gişeye davet ediyorsunuz. Seyirci gelmiyor ve kaçıyor.”
BU SANATA İHANETTİR, AYIPTIR: “Müstehcenlik sanata alet ediliyor. Yani gişe için bu yapılıyor, bu ayıptır. Teamüden bir oyuna yakışsın ya da yakışmasın esere ve seyircinin olumlu anlamda dönüşmesine hiçbir katkısı olmayan müstehcenliğin hiçbir katkısı yok. Sanata da yok, seyirciye de yok. Hatta ben bunun sanata ihanet olduğunu düşünenlerdenim. Ama eğer oturuyorsa hikayeye bir çıplaklık o ayrı tabii. Yani bir oyuncunun salt orasını burasını görmek kimin ne işine yarar? Bu artık miadını doldurdu.”
KUTSAL DEĞİL TİCARİ
"Kozmik Oda’da Haluk Bilginer’in başlattığı, geçtiğimiz günlerde oyuncu Onur Bayraktar’ın geçirdiği kaza sonucunda vefat etmesinin ardından bir kez daha gündeme gelen “ölüme rağmen perde açma” tartışması da konuşuldu.
Rıdvan Memi’nin “Bunu doğru buluyor musunuz” sorusuna Kenan Işık şu cevabı verdi:
“Oyuncunun annesi öldü ya da başka bir yakını öldü. Burada söylenen “Gösteri devam etmeli” cümlesi tamamen ticari bir cümledir. Çünkü gösteri dediğiniz şey arkasında ciddi sermaye olan bir şeydir. Büyük bir masraf. Şimdi bir gece oynanmadığını düşünün oyunun. İşte bu yüzden denmiştir ki annen de ölse baban da olsa “Show must go on”. Yani tamamen ticari bir cümle. Hiç kutsallaştırmaya da gerek yok. Bu yüzden de ben bunun arkasında değilim. Haluk Bilginer’e de bir ölçüde katılıyorum açıkçası.”
‘TÜRKİYE’DE SEBZE YERİNE SANATÇI YETİŞTİRİLİYOR’
Kenan Işık’ın Kozmik Oda’da yaptığı sarsıcı açıklamalardan biri de estetik kuramcı Terry Eagleton’ın “sebze yerine sanatçı yetiştirilmesi” söylemi üzerineydi. Rıdvan Memi, Işık’ın bu alıntıyı 2007-2008 İstanbul Kültür ve Turizm Değerlendirmesi’nde yayınlanan makalesinde kullandığını hatırlatarak “Türkiye’de böyle olduğunu mu düşünüyorsunuz” diye sorunca Kenan Işık şu cevabı verdi:
“Sebze yerine sanatçı yetiştiren bazı ülkeler var. Türkiye de bundan uzak değil. Türkiye’de de bu böyle bana sorarsanız. Bir piyes çalıştığınız zaman bunu net olarak görüyorsunuz. Oyunlara baktığınız zaman ne kadar geri olduğunu. Tiyatroyu tiyatro yapan bütün ögelerin ne kadar eskimiş olduğunu görüyorsunuz. Bunun içinde seyirciyi gişeye davet ediyorsunuz. Seyirci gelmiyor ve kaçıyor.”