"PANTOLON ERKEK GİYİMİ, KADINLARIN GİYMESİ GÜNAH MI?.." ZAMAN FETVA YAZARI OKURUN SORUSUNA NASIL CEVAP VERDİ?..
Türkiye'de muhafazakar kesimin yaşadığı hızlı değişim çeşitli gazetelerde dini konulardaki sorulara cevap veren yazarlara yöneltilen sorularda da ortaya çıkıyor. Zaman'ın fetva yazarı Ahmed Haşim de bu sorulardan nasibini alınca bakın cevabı ne oldu.
Türkiye'de muhafazakar kesimin hızlı bir değişim içinde olduğu bir süredir yazılıp konuşuluyor. Özellikle 'müslüman kadın profili' ve yaşam alışkanlıklarındaki farklılaşma yeni muhafazakar sınıfın yaşadığı değişimin en net gözlemlendiği alanlar. Bu değişim, çeşitli gazetelerde dini konulardaki sorulara cevap veren yazarlara yöneltilen sorularda da ortaya çıkıyor.
Zaman gazetesi fetva yazarı Ahmed Haşim'e yöneltilen sorular bu değişim karşısında muhafazakar kesimin yaşadığı bu değişime ayak uydurmakta yaşadığı zorlukları da göz önüne seriyor. 'Modern yaşamın nimetlerinden de faydalanmak istiyoruz, ama dinen bir sakıncası var mı?'
İşte Zaman yazarına bir okurundan gelen soru:
Soru: Gusülde baştaki saçın örgüleri içinde kuru kalması halinde gusle engel olmayacağı yolundaki sözü biraz açar mısınız? Örgü konusunda kadın-erkek farkı var mıdır? Ayrıca, 'pantolon erkek giyimidir, kadınların giymesi uygun olmaz.' sözünü nasıl buluyorsunuz? Çevremizde bu konuda da farklı yorumlar oluyor. Bildiklerinizi bizimle paylaşırsanız seviniriz..
KINA VE SAÇ BOYASI GUSÜLE ENGEL DEĞİL
Gusülde esas olan, erkekte ve kadında saçların tümünün ıslanması, kuru yer kalmamasıdır. Baştan dökülen su, saçı da altındaki baş derisini de ıslatmalı, kuru yer kalmamalıdır. Bunda kadın-erkek farkı yoktur. Ancak, hanımların saçında örgü bulunursa, ıslatılması için örgünün çözülmesi şart değildir. Çünkü hanımlarda örgülü saç ihtiyaçtır. Bu yüzden saç örgülerinin içinde kuru kalırsa guslün sıhhatine engel sayılmıyor. Erkeklerde ise örgülü saç ihtiyaç sayılmadığından gusülde (varsa) örgüyü çözmesi, suyun örgü içine girerek kuru kısım bırakmaması gerekmektedir. Kadın için tanınan örgüyü çözmeme istisnası, erkek için tanınmamıştır. Örgülü saç hanımlara ait özel bir ihtiyaç olarak görülmüştür.
Saçları kına ile boyamak yasak değildir. Demek ki kına saçların ıslanmasına, yani guslün sahih olmasına engel olmuyor. Kına gibi, tabaka teşkil etmeyen boyaların da gusle engel olmadığını düşünmek gerekiyor.
PANTOLON GİYMEK CAİZ Mİ?
Pantolon giyen kadının erkeğe benzediği yolundaki görüşe gelince: Etek, tunik, pardesü manto.. gibi kadın giyimlerinin altından giyilen pantolon, erkek giyimi olmaktan çıkar, kadın giyimi olarak düşünülebilir. Yeter ki kabaları bu dış giyimle kapatılmış, teşhirden korunmuş olsun. Asr-ı Saadet'teki giyimler içinde kadınların etek altında (sirval) denilen pantolon gibi tenlerini örten bir giyimlerinin olduğu, Peygamberimiz'in böylesine emniyetli bir giyime önem veren kadınlara dua ettiği, yapılan tespitlerden anlaşılmaktadır.
BEDEN HATLARINI GÖSTEREN PANTOLON
Bu sebeple etek, tunik, pardesü gibi kadına mahsus giyimlerle pantolonun kabalarını teşhir eden darlığı kapatılır, teşhir görüntüsü önlenirse mahzur söz konusu olmaz, denebilir. Zaten beden hatlarını patlatırcasına aksettiren darlıktaki pantolonun sıhhi açıdan da, hissi açıdan da mahzur getirdiği tıp otoritelerince de ifade edilmektedir.
Bence bu gibi zihinlerde tam netleşmeyen konularda sözün özü şu olmalıdır:
- Dinde zorlama yoktur, bilgilendirme vardır!. Tercih mükelleflerin istek ve iradesine aittir.
http://www.hdadwcd.com
Zaman gazetesi fetva yazarı Ahmed Haşim'e yöneltilen sorular bu değişim karşısında muhafazakar kesimin yaşadığı bu değişime ayak uydurmakta yaşadığı zorlukları da göz önüne seriyor. 'Modern yaşamın nimetlerinden de faydalanmak istiyoruz, ama dinen bir sakıncası var mı?'
İşte Zaman yazarına bir okurundan gelen soru:
Soru: Gusülde baştaki saçın örgüleri içinde kuru kalması halinde gusle engel olmayacağı yolundaki sözü biraz açar mısınız? Örgü konusunda kadın-erkek farkı var mıdır? Ayrıca, 'pantolon erkek giyimidir, kadınların giymesi uygun olmaz.' sözünü nasıl buluyorsunuz? Çevremizde bu konuda da farklı yorumlar oluyor. Bildiklerinizi bizimle paylaşırsanız seviniriz..
KINA VE SAÇ BOYASI GUSÜLE ENGEL DEĞİL
Gusülde esas olan, erkekte ve kadında saçların tümünün ıslanması, kuru yer kalmamasıdır. Baştan dökülen su, saçı da altındaki baş derisini de ıslatmalı, kuru yer kalmamalıdır. Bunda kadın-erkek farkı yoktur. Ancak, hanımların saçında örgü bulunursa, ıslatılması için örgünün çözülmesi şart değildir. Çünkü hanımlarda örgülü saç ihtiyaçtır. Bu yüzden saç örgülerinin içinde kuru kalırsa guslün sıhhatine engel sayılmıyor. Erkeklerde ise örgülü saç ihtiyaç sayılmadığından gusülde (varsa) örgüyü çözmesi, suyun örgü içine girerek kuru kısım bırakmaması gerekmektedir. Kadın için tanınan örgüyü çözmeme istisnası, erkek için tanınmamıştır. Örgülü saç hanımlara ait özel bir ihtiyaç olarak görülmüştür.
Saçları kına ile boyamak yasak değildir. Demek ki kına saçların ıslanmasına, yani guslün sahih olmasına engel olmuyor. Kına gibi, tabaka teşkil etmeyen boyaların da gusle engel olmadığını düşünmek gerekiyor.
PANTOLON GİYMEK CAİZ Mİ?
Pantolon giyen kadının erkeğe benzediği yolundaki görüşe gelince: Etek, tunik, pardesü manto.. gibi kadın giyimlerinin altından giyilen pantolon, erkek giyimi olmaktan çıkar, kadın giyimi olarak düşünülebilir. Yeter ki kabaları bu dış giyimle kapatılmış, teşhirden korunmuş olsun. Asr-ı Saadet'teki giyimler içinde kadınların etek altında (sirval) denilen pantolon gibi tenlerini örten bir giyimlerinin olduğu, Peygamberimiz'in böylesine emniyetli bir giyime önem veren kadınlara dua ettiği, yapılan tespitlerden anlaşılmaktadır.
BEDEN HATLARINI GÖSTEREN PANTOLON
Bu sebeple etek, tunik, pardesü gibi kadına mahsus giyimlerle pantolonun kabalarını teşhir eden darlığı kapatılır, teşhir görüntüsü önlenirse mahzur söz konusu olmaz, denebilir. Zaten beden hatlarını patlatırcasına aksettiren darlıktaki pantolonun sıhhi açıdan da, hissi açıdan da mahzur getirdiği tıp otoritelerince de ifade edilmektedir.
Bence bu gibi zihinlerde tam netleşmeyen konularda sözün özü şu olmalıdır:
- Dinde zorlama yoktur, bilgilendirme vardır!. Tercih mükelleflerin istek ve iradesine aittir.
http://www.hdadwcd.com