ÖMÜR GEDİK'E KENDİ GAZETESİNDEN TEPKİ
Kıyafeti söyleşisinden çok konuşulan yazar Ömür Gedik'e Hürriyet'ten tepki var.
Hürriyet gazetesi yazarı Ömür Gedik Kelebek Pazar ekinde, oyuncu Batuhan Karacakaya ile yaptığı söyleşide giydiği elbiselerle gündeme oturdu. Gedik’in röportajından çok giydiği kıyafetler tartışma konusu oldu.
KENDİ GAZETESİNDEN TEPKİ GELDİ
Hürriyet Gazetesi Okur Temsilcisi Faruk Bildirici de yapılan eleştirileri haklı buldu. Faruk Bildirici Hürriyet gazetesinde "Söyleşiler defile midir?" başlığıyla yayımlanan yazısında, "O kıyafetin giyilmesinin 17 yaşındaki Batuhan’ın ruh halini anlamaya nasıl katkıda bulunduğunu anlayamadım. Kelebek’teki söyleşide ne mezuniyet törenlerine bir atıf ne de bu konuda bir soru vardı. Zaten Gedik’in, bundan sonraki söyleşilerinde de ’manken’ gibi giyinip ’görselliği’ öne çıkaracağını ilan etmesi, asıl amacının bu olmadığına işaret ediyor" dedi.
’’OKURDAN ELEŞTİRİ ALDI’’
Ömür Gedik’in, geçen hafta Kelebek Pazar’da dizi oyuncusu Batuhan Karacakaya ile yaptığı söyleşide giydiği kıyafet ve fotoğrafı, okurlardan eleştiri aldı.
Kimi okurlar kıyafeti "gereğinden fazla dekolte" buluyorlardı. Zerrin Koçay gibi kimileri de yayımlanan fotoğrafı gazetecilikle bağdaştıramamıştı:
"... Röportajdaki fotoğraflar muhafazakâr biri olmamama rağmen bana bile tuhaf geldi. Bir gazeteci işini yaparken böyle mi giyinmeli? O kıyafetle bir şov programına çıkarsınız anlarım. Ama 17 yaşındaki bir oyuncuyla röportaj yaparken giyerseniz rol çalmaya çalıştığınız düşünülür."
’’VICTORİA’S SECRET MANKENİ GİBİ GİYİNECEĞİM’’
Bu eleştiriler kendisine de ulaşmış olacak ki, Ömür Gedik, "Victoria’s Secret mankeni gibi giyineceğim" başlıklı yazısında yanıtladı eleştirileri:
"Ünlü modacı Raşit Bağzıbağlı imzasını taşıyan turuncu elbise, Bağzıbağlı’nın mezuniyet törenleri için hazırladığı koleksiyondan. 17 yaşındaki Batuhan’la röportaj yaparken, o yaşa yakın hissetmek için yapılmış bir seçimdi benimki. Bundan sonraki röportajlarımda da üzerimde ünlü modacıların gerek abiye, gerekse de spor tasarımlarını göreceksiniz. Gazete sayfalarında yazılar kadar görselliğin de ön planda olmasını düşünenlerdenim".
’’MEZUNİYET SORUSU BİLE YOKTU’’
Okur Temsilcisi olarak, o kıyafetin giyilmesinin 17 yaşındaki Batuhan’ın ruh halini anlamaya nasıl katkıda bulunduğunu anlayamadım. Kelebek’teki söyleşide ne mezuniyet törenlerine bir atıf ne de bu konuda bir soru vardı. Zaten Gedik’in, bundan sonraki söyleşilerinde de "manken" gibi giyinip "görselliği" öne çıkaracağını ilan etmesi, asıl amacının bu olmadığına işaret ediyor.
’’SÖYLEŞİLER DEFİLE SÖYLEŞİ YAPILANLAR KONU MANKENİ Mİ’’
İyi de görselliğin öne çıkarılması, gazetecinin kendini bu kadar öne çıkarması anlamına mı gelmeli? Ya da şöyle sorayım; söyleşiler defile, söyleşi yapılan kişiler de konu mankeni midir?
’’O ZAMAN SÖYLEŞİ DEĞİL, DEFİLE OLUR’’
Kesinlikle hayır! Söyleşinin amacı, sorular yöneltilen kişiyi okura yansıtmaktır. Gazeteci manken gibi giyinip, söyleşi yaptığı kişiyi geri plana atarsa işin adı söyleşi olmaktan çıkar, defileye döner. Kaldı ki, görselliği bu şekilde öne çıkarmak için söyleşiye gerek yok; gazeteci istediği kıyafeti giyip, fotoğraf çektirebilir. Modacıların tanıtımının ilkelere aykırılığı da ayrı bir sorun.
’’KONUĞUNDAN ROL ÇALMIŞ’’
Karacakaya ile yapılan söyleşide Ömür Gedik, gazeteci olarak söyleşi yaptığı kişiden daha öndeydi. Okurun da tanımladığı gibi gazeteci, konuğundan "rol çalmış", Karacakaya ise "konu mankeni" olmuştu.
’’RÖPORTAJ VE SÖYLEŞİ FARKI’’
Bir itirazım da Gedik’in soru-cevap yöntemini "söyleşi" yerine "röportaj" olarak adlandırmasına. Oysa ikisi arasında fark var. Röportaj, söyleşiden farklı ve edebiyata yakın bir gazetecilik türü. Ülkemizde yıllar önce Yaşar Kemal, Fikret Otyam, Sait Faik, Aziz Nesin gibi ustaların başarılı örneklerini verdiği röportajlara medyada pek rastlanmıyor artık.
Yaşar Kemal, 1975’te kendi röportajlarını anlatırken, "Türkiye’de demokrasiyle birlikte röportajcılık da gelişecektir" demişti. Maalesef ustanın bu haklı beklentisinin hiçbir yanı gerçekleşmedi.
KENDİ GAZETESİNDEN TEPKİ GELDİ
Hürriyet Gazetesi Okur Temsilcisi Faruk Bildirici de yapılan eleştirileri haklı buldu. Faruk Bildirici Hürriyet gazetesinde "Söyleşiler defile midir?" başlığıyla yayımlanan yazısında, "O kıyafetin giyilmesinin 17 yaşındaki Batuhan’ın ruh halini anlamaya nasıl katkıda bulunduğunu anlayamadım. Kelebek’teki söyleşide ne mezuniyet törenlerine bir atıf ne de bu konuda bir soru vardı. Zaten Gedik’in, bundan sonraki söyleşilerinde de ’manken’ gibi giyinip ’görselliği’ öne çıkaracağını ilan etmesi, asıl amacının bu olmadığına işaret ediyor" dedi.
’’OKURDAN ELEŞTİRİ ALDI’’
Ömür Gedik’in, geçen hafta Kelebek Pazar’da dizi oyuncusu Batuhan Karacakaya ile yaptığı söyleşide giydiği kıyafet ve fotoğrafı, okurlardan eleştiri aldı.
Kimi okurlar kıyafeti "gereğinden fazla dekolte" buluyorlardı. Zerrin Koçay gibi kimileri de yayımlanan fotoğrafı gazetecilikle bağdaştıramamıştı:
"... Röportajdaki fotoğraflar muhafazakâr biri olmamama rağmen bana bile tuhaf geldi. Bir gazeteci işini yaparken böyle mi giyinmeli? O kıyafetle bir şov programına çıkarsınız anlarım. Ama 17 yaşındaki bir oyuncuyla röportaj yaparken giyerseniz rol çalmaya çalıştığınız düşünülür."
’’VICTORİA’S SECRET MANKENİ GİBİ GİYİNECEĞİM’’
Bu eleştiriler kendisine de ulaşmış olacak ki, Ömür Gedik, "Victoria’s Secret mankeni gibi giyineceğim" başlıklı yazısında yanıtladı eleştirileri:
"Ünlü modacı Raşit Bağzıbağlı imzasını taşıyan turuncu elbise, Bağzıbağlı’nın mezuniyet törenleri için hazırladığı koleksiyondan. 17 yaşındaki Batuhan’la röportaj yaparken, o yaşa yakın hissetmek için yapılmış bir seçimdi benimki. Bundan sonraki röportajlarımda da üzerimde ünlü modacıların gerek abiye, gerekse de spor tasarımlarını göreceksiniz. Gazete sayfalarında yazılar kadar görselliğin de ön planda olmasını düşünenlerdenim".
’’MEZUNİYET SORUSU BİLE YOKTU’’
Okur Temsilcisi olarak, o kıyafetin giyilmesinin 17 yaşındaki Batuhan’ın ruh halini anlamaya nasıl katkıda bulunduğunu anlayamadım. Kelebek’teki söyleşide ne mezuniyet törenlerine bir atıf ne de bu konuda bir soru vardı. Zaten Gedik’in, bundan sonraki söyleşilerinde de "manken" gibi giyinip "görselliği" öne çıkaracağını ilan etmesi, asıl amacının bu olmadığına işaret ediyor.
’’SÖYLEŞİLER DEFİLE SÖYLEŞİ YAPILANLAR KONU MANKENİ Mİ’’
İyi de görselliğin öne çıkarılması, gazetecinin kendini bu kadar öne çıkarması anlamına mı gelmeli? Ya da şöyle sorayım; söyleşiler defile, söyleşi yapılan kişiler de konu mankeni midir?
’’O ZAMAN SÖYLEŞİ DEĞİL, DEFİLE OLUR’’
Kesinlikle hayır! Söyleşinin amacı, sorular yöneltilen kişiyi okura yansıtmaktır. Gazeteci manken gibi giyinip, söyleşi yaptığı kişiyi geri plana atarsa işin adı söyleşi olmaktan çıkar, defileye döner. Kaldı ki, görselliği bu şekilde öne çıkarmak için söyleşiye gerek yok; gazeteci istediği kıyafeti giyip, fotoğraf çektirebilir. Modacıların tanıtımının ilkelere aykırılığı da ayrı bir sorun.
’’KONUĞUNDAN ROL ÇALMIŞ’’
Karacakaya ile yapılan söyleşide Ömür Gedik, gazeteci olarak söyleşi yaptığı kişiden daha öndeydi. Okurun da tanımladığı gibi gazeteci, konuğundan "rol çalmış", Karacakaya ise "konu mankeni" olmuştu.
’’RÖPORTAJ VE SÖYLEŞİ FARKI’’
Bir itirazım da Gedik’in soru-cevap yöntemini "söyleşi" yerine "röportaj" olarak adlandırmasına. Oysa ikisi arasında fark var. Röportaj, söyleşiden farklı ve edebiyata yakın bir gazetecilik türü. Ülkemizde yıllar önce Yaşar Kemal, Fikret Otyam, Sait Faik, Aziz Nesin gibi ustaların başarılı örneklerini verdiği röportajlara medyada pek rastlanmıyor artık.
Yaşar Kemal, 1975’te kendi röportajlarını anlatırken, "Türkiye’de demokrasiyle birlikte röportajcılık da gelişecektir" demişti. Maalesef ustanın bu haklı beklentisinin hiçbir yanı gerçekleşmedi.