ELİF ŞAFAK, TÜRK EDEBİYATININ MAHSUN KIRMIZIGÜL'Ü MÜ?" AHMET HAKAN'DAN HINZIR SORU!
Ahmet Hakan, Elif Şafak'ın "İskender" adlı kitabının roman sanatı açısından incelenmesi sonucunda ortaya çıkan yorumu köşesine taşıdı.
İskender romanı bir tür Mahsun filmi gibi
ELİF Şafak’ın “İskender” adlı romanı hakkında “kapak çalıntı”, “intihal var” türü yazılar dışında doğru dürüst bir eleştiri yazısı okumadık diyenlere müjdeyi veriyorum:
O yazı yazıldı... Taraf yazarı Pakize Barışta tarafından...
Dünkü Taraf’ta yayınlanan Pakize Barışta’nın yazısı metni esas alıyor, dedikodulara prim vermiyor, kitabı roman sanatı açısından yorumluyor.
* * *
Pakize Barışta yazısında Elif Şafak’ın “İskender” romanında bir biçimde ele aldığı, üstünden geçtiği temaları ve malzemeleri şu şekilde sıralamış:
“Fırat Nehri, Kürt, töre, namus cinayeti, kadının töre intiharı, köy düğünü, eşkıya, köy yoksulluğu, yoksul yalnız yaşayan köy ebesi otçu kadın, anarşistler, feministler, nihilistler, çevreciler, pasifistler, punk’lar, tasavvuf, uzakdoğu mistisizmi, İslam, Ömer Hayyam, Nemrut, Midas, Hudini, İngiliz ırkçı çeteleri, göçmen savunma çeteleri, Abu Dabi, Filistin, Gazze, FKÖ, Arafat...”
Bunları okuyunca aklıma Mahsun’un “bir filmin içine bin mesaj yerleştirme” kaygısı geliverdi.
Mahsun da tek bir filme “Doğu-Batı çekişmesi, Kürt sorunu, eşcinsellere yapılan ayrımcılık, varoşlarda hayat, vatan sevgisi, çocuk sevgisi, yoksulluk” gibi temaları ve malzemeleri yerleştiriyordu ya, o bakımdan.
* * *
Madem öyle...
Gelin, o hınzır soruyu soralım:
“Yoksa Elif Şafak, Türk edebiyatının Mahsun Kırmızıgül’ü mü?”