CÜNEYT ÖZDEMİR'LE DİJİTAL EFEKT DERSİNE GİRİŞ!
Cüneyt Özdemir tweetlemiş; "Aşk Tesadüfleri Sever'de efekt yok ama ödül verdiler". Var mı, yok mu? Medyaradar Sinema-TV yazarı Murat Tolga Şen yazdı.
Cüneyt Özdemir, Yeşilçam Akademisi Ödülleri ile ilgili bir tweet atmış. Diyor ki, “Yeşilçam ödüllerinde dijital efekt kullanılmayan Aşk Tesadüfleri Sever filmine en iyi dijital efekt ödülü verilmiş. Jüri ne içtiyse iyiymiş."
Sevgili Cüneyt Özdemir de, dijital efekt denince aklına dev canavarlar, uzay gemileri, gökdelenlere çarpan meteorlar gelenlerden sanırım. aslında en iyi efekt, efekt olduğunu farketmediğimizdir!
Ömer Faruk Sorak da "Dijital efekt kullanmadığımız halde ödül aldık" diye tweet atmış. "Hayır kullandınız, itiraf edin!" diyecek halim yok ancak adaylıkları haftalar önceden belli olan ve ödül gecesinin sabahında da kazanılanlara çıtlatılmış bir ödüle neden itiraz etmemiş sevgili Sorak orasını da pek anlayamadım?
1000Volt adlı görsel efekt hazırlayan, uygulayan firmanın bu film için çalıştığını ve finaldeki araba çarpması sahnesini güçlendirdiğini biliyorum. Aslını da yarın bu firmayı arayıp öğrenirim ama gelelim şu farkedilmeyen efektler meselesine...
Hollywood bunu hep yapıyor! Mesela King Kong’da sen “aaa ne güzel bir goril renderlamışlar öyle” diye bakakalırken aslında adam tamamı dijitize bir New York izlettiriyor sana… Bazı filmlerde o anda planda olmayan masa, sandalye bile efektle ekleniyor.
Bu tür efekt olduğu belli olmayan efektlerin atası da Forrest Gump, Apollo 13 gibi filmler… Adamlar bakmışlar, geri planda gökyüzünde uçan bir uçağı çekmektense oraya dijital bir bindirme yapmak daha kolay, öylesini tercih etmişler… Efektler her zaman pahalı değildir bazen de işi ucuzlaştırmak için yapılırlar.
Bazen de hassasiyetler buna sebep olur. Mesela Semum filminde arabanın lastiğinin altında kalıp ezilen kedi... Ben de o sahnede çok aldanmıştım ve “Bu arada kedi ile ezilme sahnesinde efekt falan değil de kedi sanki gerçekten eziliyormuş gibi geldi. Bu durum hayvansever dernekleri ile Karacadağ’ın arasını açabilir benden söylemesi!” yazmıştım. Sonra filmin görsel efekt ekibinde çalışan bir arkadaşımızdan şöyle bir mail aldım:
“Merhaba, Ben Semum’un görsel efekt ekibinde çalışan kompozitörlerden biriyim ve kritiğinizde değindiğiniz kedi ezilmesi planı hakkındaki yorumunuzu okuduğumda çok mutlu oldum, o plan bana aitti çünkü. Çok kısa bir süre ekranda kaldığı için gerçek gibi algılamış olabilirsiniz, ekte o planı gönderdim, aslında kare kare incelendiğinde çok tatmin edici olmadı benim açımdan ama sizin sinemada öyle algılamanız beni sevindirdi dediğim gibi... Saygılar&Sevgiler…“
Bizde Bilimkurgu ya da fantastik sinema diye bir tür olmadığından efekt ödülünün de böyle çabalara gitmesi normal… Günümüzde dijital olarak dokunulmamış film, reklam, dizi neredeyse yok.
Bence böyle bir ödül, Türk Sineması için şu an gereksiz ama vermişlerse vardır bir bildikleri diyerek bahsi kapatayım.
Murat Tolga Şen /
Sevgili Cüneyt Özdemir de, dijital efekt denince aklına dev canavarlar, uzay gemileri, gökdelenlere çarpan meteorlar gelenlerden sanırım. aslında en iyi efekt, efekt olduğunu farketmediğimizdir!
Ömer Faruk Sorak da "Dijital efekt kullanmadığımız halde ödül aldık" diye tweet atmış. "Hayır kullandınız, itiraf edin!" diyecek halim yok ancak adaylıkları haftalar önceden belli olan ve ödül gecesinin sabahında da kazanılanlara çıtlatılmış bir ödüle neden itiraz etmemiş sevgili Sorak orasını da pek anlayamadım?
1000Volt adlı görsel efekt hazırlayan, uygulayan firmanın bu film için çalıştığını ve finaldeki araba çarpması sahnesini güçlendirdiğini biliyorum. Aslını da yarın bu firmayı arayıp öğrenirim ama gelelim şu farkedilmeyen efektler meselesine...
Hollywood bunu hep yapıyor! Mesela King Kong’da sen “aaa ne güzel bir goril renderlamışlar öyle” diye bakakalırken aslında adam tamamı dijitize bir New York izlettiriyor sana… Bazı filmlerde o anda planda olmayan masa, sandalye bile efektle ekleniyor.
Bu tür efekt olduğu belli olmayan efektlerin atası da Forrest Gump, Apollo 13 gibi filmler… Adamlar bakmışlar, geri planda gökyüzünde uçan bir uçağı çekmektense oraya dijital bir bindirme yapmak daha kolay, öylesini tercih etmişler… Efektler her zaman pahalı değildir bazen de işi ucuzlaştırmak için yapılırlar.
Bazen de hassasiyetler buna sebep olur. Mesela Semum filminde arabanın lastiğinin altında kalıp ezilen kedi... Ben de o sahnede çok aldanmıştım ve “Bu arada kedi ile ezilme sahnesinde efekt falan değil de kedi sanki gerçekten eziliyormuş gibi geldi. Bu durum hayvansever dernekleri ile Karacadağ’ın arasını açabilir benden söylemesi!” yazmıştım. Sonra filmin görsel efekt ekibinde çalışan bir arkadaşımızdan şöyle bir mail aldım:
“Merhaba, Ben Semum’un görsel efekt ekibinde çalışan kompozitörlerden biriyim ve kritiğinizde değindiğiniz kedi ezilmesi planı hakkındaki yorumunuzu okuduğumda çok mutlu oldum, o plan bana aitti çünkü. Çok kısa bir süre ekranda kaldığı için gerçek gibi algılamış olabilirsiniz, ekte o planı gönderdim, aslında kare kare incelendiğinde çok tatmin edici olmadı benim açımdan ama sizin sinemada öyle algılamanız beni sevindirdi dediğim gibi... Saygılar&Sevgiler…“
Bizde Bilimkurgu ya da fantastik sinema diye bir tür olmadığından efekt ödülünün de böyle çabalara gitmesi normal… Günümüzde dijital olarak dokunulmamış film, reklam, dizi neredeyse yok.
Bence böyle bir ödül, Türk Sineması için şu an gereksiz ama vermişlerse vardır bir bildikleri diyerek bahsi kapatayım.
Murat Tolga Şen /