14. !f İstanbul Ödülleri sahiplerini buldu!
İş Bankası Maximum Kart partnerliğinde düzenlenen 14. !f İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali, dün gece NuPera'da yapılan ödül töreniyle sona erdi.
Bu yıl sekizincisi düzenlenen Keş!f Yarışması'nın kazananı
Brezilya’dan 'August Winds/Ağustos Esintisi'yle Gabriel Mascaro
olurken, 'Aşk ve Başka Bi' Dünya Yarışması'nın birincisi Suriye ve
Fransa ortak yapımı 'Silvered Water, Syria Self-Portrait/Gümüş
Suyu: Suriye Otoportresi' seçildi.
Türkiye'den Kısalar İzleyici Ödülü ise Orhan İnce'nin yönettiği
Adem Başaran'ın oldu
İş Bankası Maximum Kart partnerliğinde düzenlenen 14. !f İstanbul
Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali, dün gece NuPera'da yapılan
ödül töreniyle sona erdi.
Selen Uçer'in sunuculuğunu yaptığı gecede Keş!f Yarışması Ödülleri,
Aşk & Başka Bi' Dünya ve Türkiye'den Kısalar İzleyici Ödülleri
sahiplerini buldu.
Keş!f Ödülü Brezilyalı yönetmenin
Sinema dünyasından usta isimlerin 'sinemada cesur hikâye anlatımı
ve biçimsel arayış' kriterlerini gözeterek, en çok 'İlham Veren
Yönetmen'i seçtikleri Uluslararası Keş!f Yarışması'nda bu yıl ABD,
Avustralya, Brezilya, Estonya, Fransa, Hollanda, Irak, İsrail,
Yunanistan, Türkiye ve Ukrayna'dan toplam 9 film, 15.000 dolar para
ödüllü Keş!f Ödülü için jüri karşısındaydı.
Mehmet Kurtuluş, Lila Yacoub, Matias Piñeiro, Grant Gee ve Signe
Byrge Sørense'den kurulu Keş!f Jürisi, Brezilya yapımı 'August
Winds/Ağustos Esintisi'nin yönetmeni Gabriel Mascaro'yu 'yılın
ilham veren yönetmeni' seçti. Jüri adına ödül gerekçesini okuyan
Lila Yacoub ve Mehmet Kurtuluş; "Keşif Ödülü'nü, derinliğinin
kaynağını basitliğinde bulan bir filme veriyoruz. Dünyanın ücra bir
köşesinde günlük yaşamı gösteren film, her şeyden önce, manyetik
görüntüler ve punk sesler aracılığıyla nefes alma hissi yaratmayı
başarıyor. Filmin, durgunluk ve değişim üzerinde bir ritm oluşturan
kaşifliğinin, bizlerde yarattığı sürpriz hissi günlerdir yerini
koruyor. Bir başka ilham veren yönü ince tonu olan filmin en büyük
gücü ise, yaşayanlar ve ölüler arasındaki tansiyonu ve
belirsizlikleri sıradışı bir başarıyla yakalayan, o kara alt
akıntıyı yaratmış olması. Bu yıl Keş!f Ödülü, Gabriel Mascaro'nun
Ağustos Esintisi filmine gidiyor" dedi.
SİYAD'ın seçimi 'Ghobadi'den yana oldu
Aslı Daldal, Esin Küçüktepepınar ve Metin Gönen'den oluşan Sinema
Yazarları Derneği (SİYAD) jürisinin seçimi ise Irak Kürdistanı
yapımı 'Mardan'ın yönetmeni Batin Ghobadi'den yana oldu.
SİYAD jürisi adına gerekçeyi okuyan Esin Küçüktepepınar ve Metin
Gönen şunları söyledi: "SİYAD jürisi olarak, bir yandan
Kürdistan'ın coşku uyandıran coğrafyası ile epik bir kurgusal evren
yaratıp, diğer yandan geçmişin travmalarıyla şekillenen trajik bir
yerel hikâye ile Kürt halkının nezdinde tüm Orta Doğu halklarının
acılı tarihini sinematografik bir yaratıcılıkla anlatırken, sadece
acı ve mağduriyet ifade etmek yerine bu çılgın topraklarda
öncelikle kendi aidiyetine, kendi geçmişine, kendi halkının var
oluşuna eleştirel ve yaratıcı bir sine-gözle bakarak içinde
bulunduğumuz durumu düşünerek öznel bir özgürleşmeye seyircinin
kendisini de davet eden evrensel bir sinematografik sesleniş olduğu
için SİYAD Ödülü’nü Batin Ghobadi'nin 'Mardan' filmine
veriyoruz."
Yılın en yaratıcı müdahalesi Suriye filmine
!f İstanbul'un geçen yıl başlattığı ve aktivist filmlerin yarıştığı
10 bin dolar değerindeki Aşk & Başka Bi' Dünya Ödülü için ise ABD,
Danimarka, Fransa, Hindistan, İrlanda, Kanada, Kolombiya, Norveç,
Polonya, Rusya, Suriye ve Ukrayna'dan toplam 8 film yarıştı.
Arsinée Khanjian, Marie Olesen ve Pınar Selek'ten oluşan jüri,
'yılın en yaratıcı müdahalesi' olarak; Suriyeli yönetmen Ossama
Mohammed'in, Suriye'de yaşayan Kürt yönetmen Wiam Simav Bedirxan'ın
internet yoluyla gizlice gönderdiği görüntülerle birlikte
yönettikleri, Suriye ve Fransa ortak yapımı 'Silvered Water, Syria
Self-Portrait/Gümüş Suyu: Suriye Otoportresi'ni seçti.
Jüri adına gerekçeyi okuyan Arsinée Khanjian, şunları söyledi:
"Festivalin yarışma için belirlediği misyonun ışığında, biz Aşk ve
Başka Bi' Dünya Yarışması jürisi olarak dünyanın acı çektiğini ve
sivil halkların olumlu değişime katkı sağlama sorumluluğunu
taşıdığına inanıyoruz. Bu film bizi baskı, işkence, şiddet,
çaresizlik ve ölümle yüz yüze getirdi. Cüretkâr ve yüksek sesli;
ancak şiirsel, samimi; ve kişisel ancak kolektif. Film, hem
insanların özgürlük savaşının hem de devletlerin güç ve
zorbalıklarını koruma adına kendi halklarına hizmet etmeyi ve
halklarını korumayı ihmal etmelerinin zamandan bağımsız bir
anlatımı. Film, biz jüri üyelerini tam anlamıyla sersemletti.
Filmin oluştuğu 1001 fotoğraf ve video vahşilikleriyle, doğal
olarak, bizi de can evimizden vurdu. Ama aynı zamanda bize yıkımı
nasıl algıladığımızı sorgulattı ve dünyada yaşanan acıyı ve umudu
nasıl aradığımızı bir kez daha hatırlattı. Görülen ve söylenen her
şey ile bu film gerçek bir sinema eseri; sinemanın tüm araç ve
yöntemlerini en iyi ve yaratıcı şekilde kullanıyor ve keşfediyor.
Kullanılan her sözcük, ses ve görüntü bu hünerli eserin bütünlüğünü
tanımlamak için önemli parçalar. Ossama Mohammed ve Wiam Simav
Bedirxan'ın yönettiği Gümüş Suyu: Suriye Otoportresi, sürgün
edilmenin ve kuşatılmanın perişanlığını yakalanabilecek en evrensel
dille anlatıyor.”
Kısa izleyicisi Adem Başaran'ı seçti
Gecede ayrıca, 1890 sponsorluğunda düzenlenen Türkiye'den Kısalar
bölümü kapsamında verilen İzleyici Ödülleri'nin sahipleri de belli
oldu. 18 kısanın gösterildiği bölümde en iyi kısa Orhan İnce'nin
yönettiği Adem Başaran seçilirken, Nehir Tuna’nın kısası Basur
ikinciliği, Muhammet Beyazdağ'ın Çirok/Hikâye adlı kısa belgeseli
de üçüncülüğü aldı. 2012’de 'Ali Ata Bak' adlı kısasıyla da aynı
ödülü almış olan İnce, !f İstanbul'un konuğu olarak yurt dışındaki
bir festivale konuk olma hakkı kazandı.
Şimdi sıra Ankara ve İzmir'de
12-22 Şubat tarihlerinde gerçekleşen !f İstanbul bu sene de
dünyanın dört bir yanından ödüllü bağımsızlar ve ustaların son
filmleri Türkiye'de ilk kez seyirciyle buluşturdu. Bu yıl 42
ülkeden 115 filmin gösterildiği festivali 80 bin kişi izledi.
Festival, 26 Şubat’ta Ankara ve İzmir’e doğru yola çıkacak ve 1
Mart'ta sona erecek.